Grønn Jobb bygger merkevarekjennskap på radio

Grønn Jobb ønsket å bli merkevareleder i en bransje uten særlig merkevarekjennskap. En always-on-strategi på radio ble løsningen.

LEVERER BEDRIFTSHELSETJENESTE: Etter radiokampanjen var det fem ganger så mange i målgruppen som kjente til Grønn Jobb og deres tjenester.
  • PRODUKT: Bedriftshelsetjeneste
  • KAMPANJEPERIODE: 2023 - ytd
  • KAMPANJETRYKK: 80 GRP annenhver uke
  • FLATER HOS OSS: Radio
  • MEDIEBYRÅ: Enklere Valg
  • PRODUKSJONSBYRÅ: BådeOg
RADIOSPOTTER

Bakgrunn:

Grønn Jobb tilbyr bedriftshelsetjeneste, systemer for HMS, HR og kurs for mindre bedrifter over hele Norge. Siden oppstarten for 15 år siden har de investert mye i utgående salg og digitale medier - som innholdsmarkedsføring og annonsering på Google - for å generere trafikk og salg. Det var imidlertid et behov og et potensiale for å bygge en langsiktig strategi rundt merkevaren.

I 2023 ble kravene om tilknytning til og bruk av bedriftshelsetjeneste skjerpet, og Arbeidstilsynet informerte alle de berørte bedriftene via Altinn. For Grønn Jobb var det derfor viktig å øke merkevarekjennskapen i målgruppen.

Radiokampanjen:

I tett samarbeid med Mediebyrået Enklere Valg valgte man en always-on-strategi med jevn tilstedeværelse på radio mer eller mindre annenhver uke gjennom halvannet år. 

Radiokonseptet ble utviklet hos BådeOg, og man brukte kreative quiz-elementer for å få lytterne til å tenke på ordet «grønn». Denne tilnærmingen skapte en stoppeffekt og økte bevisstheten rundt Grønn Jobb. Kampanjen har bestått av både merkevarebyggende og taktiske spotter

Resultat:

Kampanjen ble testet hele fire ganger av analysebyrået Penetrace. Første test skjedde før kampanjen hadde startet, og de tre neste kom med omtrent et halvt års mellomrom etter at den var i gang. På den måten fikk man et svært godt bilde av hvordan merkevarekjennskapen utviklet seg over tid. Resultatene viste at kjennskapen gikk jevnt oppover i hele perioden, men at den fikk et særlig stort hopp etter halvannet år på lufta:

  • Før radiokampanjen: En uhjulpet kjennskap på 3% og hjulpet kjennskap på 6%. 
  • Etter radiokampanjen: En markant økning til 18% uhjulpet og hele 30% hjulpet kjennskap i målgruppen bedriftsledere i bedrifter med 1-50 ansatte.

Grønn jobb ny graf

«Som en utfordrer i en bransje uten en klar merkevareleder var det viktig for oss å styrke merkevarekjennskapen for å støtte vår satsing på salg og markedsføring. For å nå flest mulig i målgruppen valgte vi radio som vår hovedkanal for rekkeviddemarkedsføringen. Radiokampanjen har levert — nå er det fem ganger så mange i målgruppen som kjenner til oss, og det har vi merket på både nettsøk og antall nye kunder»


Joachim Gustavsen, Leder salg og marked, Grønn Jobb

Ta kontakt

Robert Kristiansen
Radiorådgiver
M: +47 91 721 536