IKEA fikk 40% høyere reklameerindring ved bruk av gjenkjennende lyd!
Har du en lett gjenkjennelig lyd eller lydidentitet så bruk den på radio! IKEA lagde radiospotter med den karakteristiske lyden av egen kunderadio, og resultatet ble 40% høyere reklameerindring.
| RADIOSPOTTER |
Alle som har vært på IKEA har garantert hørt lyden av IKEA kunderadio over høyttaleranlegget. Denne lyden er så kjent at vi raskt kobler den til merkevaren IKEA, og formelig ser møblene for oss.
Lyden bidrar dermed til høy grad av gjenkjenning og forståelse for budskapet som blir formidlet, noe som også ble bekreftet da kampanjen ble testet av analyseselskapet Penetrace:
- Økt reklameerindring på radio: Så mye som 34% av målgruppen svarte at de husker å ha hørt IKEA-spotten den siste tiden, og det er 40% høyere enn banchmark som ligger på 24%.
- Økt reklameerindring totalt: Kampanjetrykket i alle mediekanaler (TV, OLV, SoMe, display, utendørs og radio) var forholdsvis høyt, og hele 42% svarte total uhjulpet at de husket å ha sett, hørt eller lest reklame for IKEA den siste tiden. I målgruppen som har lyttet på kommersiell radio var det enda flere som husket reklamen, i forhold til gruppen som ikke hadde hørt den på radio.
IKEA har altså truffet målgruppen med et budskap som mange er opptatt av, og radio og bruk av lyd bidro sterkt til dette.
«Med høy dekning i alle målgrupper var det naturlig at radio skulle med i denne kampanjen. Når vi i tillegg er så heldige å ha en gjenkjennende lyd i reklamespottene, har radio på en effektiv måte bidratt tilå få ut budskapet: Nå gjør vi IKEA enda mer IKEA»
Kamila Mazur, Integrated Media Leader IKEA Norge