Kombinasjonen radio og TV ga god uttelling for Volvo
Volvo ville raskt få ut budskapet om at det hastet med å kjøpe deres elbil hvis man ville slippe momsøkningen fra nyttår. En radiokampanje rett i forkant av TV-kampanjen gjorde susen!
| RADIOSPOTTER |
Bakgrunn:
Nye regler fra 2023 gjør at det blir innført moms på elbiler på kjøpesummen over 500.000 kroner. Volvo ville derfor fortelle at de dekker momsen for alle som bestiller Volvo XC40 Recharge innen 2022 med levering neste år. Med bare måneder igjen av året hastet det med å få ut budskapet.
Mål for radiokampanjen:
Bygge kjennskap, dekning og oppmerksomhet i forkant av TV-kampanjen og få frem et klart og tydelig budskap om at Volvo dekker moms på denne modellen levert i 2023.
Radiokampanjen:
Volvo hadde allerede en internasjonalt produsert TV-film med musikk som viste frem de mange fordelene ved deres nye kompakte SUV, helelektriske Volvo XC40 Recharge. Når det nå skulle lages en radiokampanje som skulle forsterke TV-kampanjen meldte det seg et behov for å skape en tydelig sammenheng mellom de to kampanjene.
Løsningen ble et tett samarbeid mellom Volvo, P4 og produksjonsbyrået BådeOg: Ved å bruke samme musikk og stemme i både radio- og TV-kampanjene bygget man en fin bro mellom mediene som ga god effekt. BådeOg produserte både radiospotten og voicen til filmen.
Resultat:
Kampanjen gjorde at Volvo oppnådde høy oppmerksomhet for sitt kampanjebudskap, og den bidro til etterspørsel av elbil fra Volvo hos forhandler og salg av Volvo XC40 Recharge.
«Radioreklamen har gitt et sentralt bidrag til den totale mediemiksen og det kampanjen leverte i oppmerksomhet og effekt. Vi klarte å skape en tydelig forsterkning ved at den karakteristiske stemmen som ble brukt for å formidle radiobudskapet også ble lagt som voice på TV-filmen»
Ida Bryhni, Media & Performance Marketing Manager, Volvo Car Norway AS