Leger Uten Grenser brukte radio for å nå raskt ut til mange

Leger Uten Grenser redder liv i kriser, katastrofer og krig, og da en sultkatastrofe rammet Madagaskar sommeren 2021 hastet det med å både skaffe penger og å få budskapet ut til så mange som mulig. Radio ble et viktig virkemiddel for å få til begge deler.

  • KAMPANJEPERIODE: Uke 26 2021
  • KAMPANJETRYKK: 82 GRP
  • PRODUKSJONSBYRÅ: Både Og Radiobyrå
RADIOSPOTTER

Sultkatastrofen førte til at hvert fjerde barn i noen områder sør på Madagaskar var underernært, og målet med kampanjen var derfor å raskt få inn flere vipps-bidrag som kunne øremerkes til nødmat.

En av de største fordelene med radiomediet er at det kan gå svært fort fra en idé dukker opp til kampanjen er på lufta. Radio ble derfor valgt som en naturlig del av mediemiksen i tillegg til sosiale medier. Både Og produksjonsbyrå kastet seg rundt og lagde en spott på rekordtid, og P4 fikk den raskt på lufta. 

Resultatet av kampanjen ble en økning i vipps-bidrag til Leger Uten Grensers arbeid på Madagaskar og mange tilbakemeldinger om at spotten ble lagt merke til og at budskapet sto ut blant andre annonsører.

«Leger Uten Grenser er helt avhengige av støtte fra privatpersoner for å kunne redde liv. Kampanjen samlet inn penger som ble øremerket til nødmat til barn, og vi er derfor svært takknemlige for responsen fra det norske folk. Den gode effekten gjør at vi kommer til å fortsette å bruke radio parallelt med andre flater i vår markedsføring»


Tor Øverbø, kampanjesjef Leger Uten Grenser

Ta kontakt

Cassandra Bakketeig Thomassen