Liten investering ga resultater for Møbelringen

Møbelringen ønsket å teste effekten av mediemiksen TV, DM og radio. Hvilke kanaler, hver for seg eller sammen, bidrar mest i forhold til de ulike kampanjemålene (KPIene).

  • PRODUKT: Møbelringen
  • KAMPANJEPERIODE: Onsdag til lørdag uke 24, 2016
  • KAMPANJETRYKK: Radiokampanjen 58 GRP. TV-kampanjen 125 GRP. DM, 63% av alle W18+
  • FLATER HOS OSS: Radiospott
RADIOSPOTTER

Møbelringen testet effekten av kombinasjon TV, DM og radio. Resultatet viser at selv en liten investering på radio gir fantastiske resultater. DM og radio som kombinasjon var det som kom best ut.

Spottene ble plassert på radio og TV hhv onsdag-lørdag uke 24, uadressert DM ble sendt ut i samme periode. 

21% av målgruppen kvinner 18år+ har hørt spoten 2,6 ganger på radio. 47% har sett spotten 2,7 ganger på TV. 63% har mottatt DMen i posten. Radio står for kun 7% av de totale kostnadene på produksjon og distribusjon av reklamen. 

Møbelringen-fordeling-6.png

Andelen som har hørt radioreklamen (12%) er noe mindre enn for TV (14%), men vurderes som veldig  god  (erindring  pr 100 TRP ), pga kampanjens varighet (3 dager) og fordi  radio har den desidert minste andelen av budsjettet.

Oppnådd resultat

Kombinasjonen radio og DM bidrar mest på hele 4 av 5 kampanjemål (KPIer). Forbedringen ligger mellom 18-24%. Dette viser at selv en liten investering på radio kan gi bra effekt.Testen ble gjennomført på 1000 personer via YouGov web-panel.

Uttalelse fra kunde

Det er fantastisk å erfare at selv små investeringer på P4 gir gode resultater for annonsørene».

Morten Wiberg, TV-og radiosjef Carat