Norsk Tipping fikk kosteffektiv oppmerksomhet med radio
I årets kampanje for Flax julekalender anbefalte Dentsu X en kombinert bruk av reklamefilm, utendørs og radio. Radio i miksen var kosteffektivt!
| RADIOSPOTTER |
Bakgrunn:
Norsk Tipping er spillselskapet som må ha flere tanker i hodet samtidig: Tilbudet skal være både attraktivt og ansvarlig. Dette gjør at hovedtyngden av Norsk Tippings markedsføring ligger på spill med lav risikoprofil. Flax julekalender er et slikt spill.
Mediemiks:
Flax julekanalender har blitt en viktig tradisjon for mange, og i slutten av november kjørte Norsk Tipping en kampanje for å fortelle at årets kalendere nå var i salg. Dentsu X rådet Norsk Tipping til å bruke en mediemiks bestående av både film (TV, BVOD og online video), utendørs og radiospotter. Totalt fikk kampanjen veldig god oppmerksomhet.
Radiokampanjen:
På radio ble det kjørt to ulike spotter som begge spilte på spenningen ved Flax julekalender. Norsk Tipping har brukt de samme merkevaremarkørene i radiospottene sine for Flax til jul i flere år og i spottene er det distinkte merkevaremarkører som gjør at de kjennes godt igjen.
Resultat kampanjetest:
Rett i etterkant av kampanjen ble både filmen, radiospottene og utendørskampanjen testet av analyseselskapet Penetrace. Testen viste at radio ga svært gode resultater:
• Mest oppmerksomhet for pengene med radio: Selv med en begrenset andel av budsjettet fikk radioreklamen alene 24% oppmerksomhet. Dette gir 218% i kosteffektive oppmerksomhetspoeng.
• Høy kjøpsintensjon blant de som hadde hørt radiospotten: Hele 27% av de som har lyttet på kommersielle kanaler sier det er sannsynlig at de kommer til å kjøpe Flax julekalender.