Radio øker salget for KappAhl
I desember 2016 ble radio valgt bort til fordel for andre mediekanaler. De første ukene av kampanjen ble imidlertid ikke salg i butikk slik KappAhl hadde håpet og endret derfor tilbake til "gammel" oppskrift med bruk av radio for å booste salg i butikk.
| | |
KappAhl har i en årrekke benyttet radio for å nå ut til sin målgruppe i taktiske kampanjer. Radio når ut til målgruppen i en periode av døgnet hvor butikkene er åpne og målgruppen er i kjøpsmodus. Radio er en god støtte for de digitale kampanjene, og for TV-kampanjene på kveldstid. Julen 2016 ble radio valgt bort til fordel for andre mediekanaler. De første ukene av kampanjen ble imidlertid ikke salget i butikk slik KappAhl ønsket. Som et resultat av dårlig salg valgte KappAhl å gå tilbake til "gammel" oppskrift med bruk av radio som en salgsutløsende kanal. Målgruppen responderte positivt med én gang.
Uttalelse fra kunde
Vi har i alle år sett en økning i salget når vi er på radio, og i tillegg er vi tilstede i et medie uten støy fra konkurrenter. Norge er det eneste landet vi kombinerer radio i våre kampanjer, og vi ser gang på gang at radio øker effekten sammen med de andre mediene.
Jeg vil spesielt trekke frem julekampanjene i uke 49-51-2016, dette var det første året vi i utgangspunktet ikke hadde radio som en del av mediemiksen. Salget gikk ikke som ønsket og vi tok kontakt med P4 og var på lufta noen timer senere. Dette i tillegg til andre grep i perioden førte til svært gode resultater i desember.
Bente Storløkken Marketing Manager, KappAhl