Radio økte salget for TORO Saus
TORO ønsket å avdekke om radio bygger assosiasjoner rundt TORO Saus som merkevare og om radioreklame kan være inspirerende slik at forbruker får lyst til å kjøpe saus til middag.
| | |
Som markedsleder i kategorien middagssaus ønsket TORO å kommunisere at saus hever middagen og de ønsket å sette TORO saus i «top of mind» hos forbrukerne. De ønsket også å avdekke om radio bygger TORO som merkevare, og om forbruker får lyst til å kjøpe saus til middag.
53,5 % av alle 12år + i Norge har hørt radiospotten én eller flere ganger. Dette tilsvarer 2 388 000 personer. I snitt har de hørt spotten 9,8 ganger, noe som gir 23 157 000 bruttoeksponeringer.
Måling via YouGov etter kampanjen viser at TORO Saus har et klarere "fotavtrykk" hos de som oppgir at de har lyttet til P4+ i løpet av de siste 14 dagene. De største utslagene har TORO Saus på parametre som god smak, variert, stort utvalg, lett å lage, hever middagen, folkelig og troverdig.
Oppnådd resultat
Kampanjeresultat: Nesten 60% av de spurte hadde handlet posesaus eller ferdig saus til middag i løpet av de siste 2 ukene. 80% av P4+lytterne hadde TORO Saus «top of mind» (74% i øvrige). 43 % av lytterne synes spotten er troverdig (benchmark 37%). TORO har et tydeligere foravtrykk blant P4 + lytterne enn øvrige.Uttalelse fra kunde
Radio bidro til å øke salget på TORO Saus i kampanjeperioden.
Radiospottene stod godt ut og i tillegg til å være kjøpsutløsende og minne forbruker på TORO Saus, har radio også denne gangen vært med på å styrke viktige assosiasjoner til merkevaren TORO.
Det å bruke Radio som et bærende element ifm denne kampanjen har vist seg å gi gode resultater.
Christian Mjaaseth
Marketing direktør Middag
Orkla Foods Norge