P4 lanserer selvbetjent innsiktsportal for annonsører
P4-gruppen gjør det enklere enn noensinne å få innsikt og dokumentasjon på digitale reklamekampanjer i radio og podkast. En ny online portal gir nå annonsører og mediebyråer kampanjeinnsikt i sanntid og lett tilgjengelige kampanjerapporter.
- Vi har alltid lagt stor vekt på godinnsikt og dokumentasjon til annonsører, men rapporter har ofte vært hentet framanuelle, interne systemer. Nå har vi koblet infrastrukturen forannonselevering sammen med digitale innloggingsdata, og dermed er oppdaterteanonymiserte kampanjerapporter bare ett klikk unna, sier kommersiell direktørTerje Dagestad-Larsen.
Detaljert kampanjeinnsikt kan hentes ut ikkebare etter at kampanjen er ferdig, men også underveis i sanntid. Detteåpner helt nye muligheter for å optimalisere kampanjer og budskap underveis, ogøker den dokumenterte effekten av radio og lyd.
I portalen p4marked.no kan både kjøpendekunder og mediebyråer få tilgang til et lukket område med direkte innsikt isine aktiviteter på P4-gruppens plattformer. Rapportene viser i tillegg tilkampanjestatus også demografi på lytterne som er nådd, deres profil, hvilkekanaler og podkaster som er brukt, samt hva slags enhet og lyttesituasjoneksponeringen skjedde i.
- Den største nyvinningen, og det vi ermest stolte av, er at portalen også inneholder automatiserte effektrapporter ogROI-beregninger. Vi spør rett og slett systematisk et utvalg av de eksponertehvordan de opplevde merkevaren som annonserte og sammenligner med enkontrollgruppe, og differansen er effekten kampanjen har gitt i målgruppen,såkalt «Brand Lift», sier Dagestad-Larsen.
Den nye portalen er en del av P4-gruppensdigitale annonsetilbud for målrettede, datadrevne lydannonser i radiostrømmerog podkast.
- Med veksten P4 nå ser i digital lyd erdet viktig å være det ledende huset for dokumentert lydannonsering både påkringkasting og på digitale plattformer i Norge. Det er en naturlig utvikling åtilby annonserører et sammenhengende økosystem med selvbetjeningsløsninger, ogvi planlegger flere tjenester som dette i tiden som kommer, avslutter P4s kommersielle direktør Terje Dagestad-Larsen.
Les mer på produktsiden.