Programmatisk handel gir full kontroll rett fra skrivebordet

Programmatisk annonsering er både praktisk og oversiktlig. Og gir mulighet for overblikk over kampanjer og varelager på tvers av publisister og annonseformater rett fra ditt eget skrivebord.

P4-gruppens digitale annonseplattform SmartSpot kan gjennom vår SSP (Supply Side Platform) gjøre varelager på radio og podkast tilgjengelig for en rekke av verdens største børser og kjøpsplattformer (DSP'er - Demand Side Platform). På denne måten kan du kjøpe lydannonsering rett i de verktøyene du vanligvis bruker til display, digital video osv og se hele kampanjen under ett i et 360-perspektiv. 

Programmatiske kampanjer kan kjøpes med våre førstepartsdata for målretting, basert på kontekst for å treffe relevante målgrupper eller uten data for bredest mulig digital dekning. Nesten som en ropert, uten bråket!

Smartspot Programmatisk

I tillegg til direktebooking av kampanjer i samarbeid med en digitalrådgiver hos oss, er det to kjøpsmekanismer vi tilbyr programmatisk. Disse har litt forskjellige egenskaper det er smart å være klar over, ettersom de kan være både fordeler og ulemper avhengig av hva du ønsker å oppnå:

Programmatic Guarranteed (PG)
Som navnet antyder er dette annonsekjøp der det på forhånd er avtalt volum og pris. Dette gjøres per kampanje slik at vi reserverer plass og kampanjen garantert kan leveres. Pris avhenger av volum og målrettingsdata.

Fordel: Vi reserverer varelageret, slik at du er sikker på å nå ditt mål med kampanjen. Dermed vet vi også detaljene i hver kampanje og kan tilby premium kampanje- og effektrapportering i ettertid.
Ulempe: Mer dialog enn RTB og noe høyere pris, avhengig av målretting osv.

Real Time Bidding (RTB)
Sanntidsauksjoner om hver eneste annonseplass. Før vi sender en lydannonse i radio eller podkast sender vi en forespørsel til kjøpsplattformer om noen vil kjøpe. Den som matcher en rekke parametre (kategori, frekvens, pris, data osv) kan få "tilslaget" på avspillingen.

Fordel: Kan gi noe lavere pris og fungere svært godt til "always on"-kampanjer som ikke krever en bestemt målgruppe eller et bestemt trykk i en spesifisert periode.
Ulempe: Det er ikke reserverte kampanjer og man risikerer å ikke komme på i det hele tatt. Vi ser heller ikke hver kampanje, bare totalen som kjøpes, og kan derfor heller ikke tilby premium kampanje- og effektrapporter.

Vi støtter i noen tilfeller også varianter der handelen foregår over VAST-protokollen når det er hensiktsmessig.

Ta gjerne kontakt for å diskutere programmatisk kjøp av digital lydannonsering: annonsere@smartspot.no.