Dette kjennetegner effektiv radioreklame!

Hvorfor har noen radioreklamer bedre effekt enn andre, og hva er hemmeligheten bak de mest effektive radiospottene? Nå har vi funnet svaret!

FANG LYTTERENS OPPMERKSOMHET: Vår analyse avslører de 10 beste tipsene for å effektiv radioreklame. Foto: P4
Basert på 68 tester og mer enn 30 000 intervjuer har effektmålingselskapet Penetrace på vegne av P4 sett på hva som tiltrekker lytternes oppmerksomhet. Analysen gir tips på hva som gjør at en radioreklame huskes, og hva som kjennetegner aktiverende og merkevarebyggende radioreklamer. 

Det handler om å fange lytternes oppmerksomhet

De fleste mennesker er utstyrt med et «filter» som gjør at vi selekterer det vi hører, og spesielt gjelder nok dette reklamebudskap. Klarer du å fange lytterens interesse er sjansen større for at reklamen blir husket og ikke bare oppfattes som støy.

Det er en sterk sammenheng mellom relevans og oppmerksomhet. Det betyr at dersom innholdet oppleves som attraktivt, interessant og troverdig oppleves det også som mer relevant og får derfor høyere reklameerindring. 

10 tips til effektiv radioreklame:

1. Kampanjer som både er merkevarebyggende og aktiverende er de mest effektive.
2. Spendingen (GRP-trykk) forklarer nesten 1/3-del av reklameerindringen. Derfor er det viktig å ha nok trykk for å trenge igjennom.
3. Bruk gjenkjennende elementer i form av lydidentitet, lydlogo eller slogan. De som har vært konsistente over tid scorer bedre.
4. Entusiastisk og positiv atmosfære fanger lytterens interesse. 
5. Unngå komplekse budskap som introduserer avsender sent, eller starter med en negativ tone.
6. Merkekjennskap styrker avsenderidentiteten, noe som gjør det lettere å oppfatte budskapet. Grad av merkekjennskap bør derfor være retningsgivende for det kreative valget: mindre kjente merker må være mer direkte. 
7. Den kreative fortellingen bør ha sammenheng med produktet – Kommunikasjon på radio handler ikke om å løse vanskelige gåter.
8. Fortell én historie for å skape relevans gjennom hele spotten. Hvis lytterne ikke forstår hva innholdet handler om, mister du oppmerksomheten - Pakk budskapet opp og ikke inn.
9. Ha tydelige triggere som adresserer behov. Sørg for å ha triggere plassert gjennom hele spotten. Jo mer relevante triggere, desto høyere oppmerksomhet.
10. Fokus på løsninger og fordeler. Fremhev merkets eller produktets unike fordeler uten å legge stor vekt på pris. Fokus på verdi fremfor kostnad. 

Lytter i bil