Kommersiell radio større enn kommersiell TV i målgruppen under 50 år!

Kommersiell radio er nå vesentlig større enn kommersiell TV, og treffer så mye som 10 prosentpoeng flere i den viktige målgruppen under 50 år

3 MILLIONER UKENTLIGE LYTTERE: Kommersiell radio er nå vesentlig større er kommersiell TV blant dem under 50 år.
Lyttertall i perioden januar-september 2023 viser at kommersiell radio har en daglig dekning på 34% i målgruppen under 50 år (Kilde: Nielsen PPM). Til sammenligning har kommersiell TV 23% DAGLIG dekning i denne målgruppen (Kilde: Kantar TVOV). 

Det vil med andre ord si at kommersiell radio daglig treffer over 10 prosentpoeng flere enn kommersiell TV i målgruppen under 50 år. 

Radio vs TV over 50 år


Radio er en mediekanal som har holdt seg stabil med høye lyttertall i alle målgrupper over tid. Ukentlig er det ca. 3,1 mill nordmenn som lytter til kommersiell radio (64%), noe som viser hvor viktig radioen er i folks hverdag.

Lyttertallene, samt radioens evne til å både fortelle historier og å utløse salg gjør at radioreklame spiller en viktig rolle i mediemixen hos stadig flere annonsører. Hittil i år blir 9,13% av all mediekroner (ex. internettannonsering) i Norge plassert på radio, mot 6,46% for kun 5 år siden (Kilde: Nielsen AdIntel).