Mange nye kunder på radio i sommer- og høstmånedene
De fine lyttertallene fra i sommer fortsetter utover høsten, og P4-gruppen har aldri tidligere hatt så mange nye annonserende kunder på lufta.
Det er ikke bare lytterne som strømmer til radio om dagen, det gjør også annonsørene. Denne sommeren hadde P4-gruppen hele 40 nye kunder på lufta, i tillegg til de faste annonsørene.
Kraftig økning i reklameomsetningen på radio
Månedene med flest antall kunder i år er juni og juli, og i følge Nielsens reklamestatistikk hadde radio en omsetningsøkning på hele 60% i juli i forhold til samme periode i fjor.
Denne økningen er uten tvil et resultat av kombinasjonen høye lyttertall og ønsket om å bruke radioens unike evne til å formidle. Vi kaller det "tankenes teater", og det er radioens evne til å gi lytterne mulighet til å tenke og dekode budskapet selv. Det å bygge en sterk merkevare er ikke gjort over natten, men langsiktig påvirkning og historiefortelling over tid vil lønne seg.
Nettbutikker velger radio
Mange av de nye annsørene er nettbutikker. Tradisjonelt bruker nettbutikker gjerne markedsføringskronene sine digitalt og på søkeord, men mange av dem som har holdt på en stund har nå behov for økt organisk søk og for å nå ut til massene for å få nye kunder.
I den senere tid har både etablerte merkevarer med nettbutikk som Skeidar, Meny, Storebrand og Interflora og rene nettbutikker som sportmann.no, tights.no og hotels.com vært på lufta, i tillegg til annonsører som aldri tidligere har annonsert på radio, som hektapatur.no og garasjetid.no.
De gode lyttertallene holder seg
Radiolytttingen i sommer var svært god, og man ser nå at lyttertallene fortsetter å holde seg høye. I august var det ca 1,5 millioner nordmenn over 10 år som lyttet til riksdekkende kommersiell radio i gjennomsnitt 100 minutter hver dag. Dette er økt lyttertid i forhold til samme periode i fjor.
Noe av forklaringen på dette er at flere sitter på hjemmekontor og at radioen er en naturlig del av folks mediebruk hjemme. Det er fortsatt slik at flest av P4-gruppens lyttere hører på radio i bilen, og dette kombinert med økt bruk av hjemmekontor gjør at lyttertiden har økt kraftig.