P4 jubilerer - en suksesshistorie gjennom 30 år!
15. september er det 30 år siden P4 gikk på lufta for første gang. Norge hadde med det fått sin første riksdekkende kommersielle radiokanal, og nordmenns lyttevaner var endret for alltid.
Da P4 startet sine riksdekkende sendinger i 1993, og den kjente P4-jinglene gikk på lufta for første gang, hadde norske radiolyttere fått en radiokanal de tidligere aldri hadde hatt maken til!
Norge hadde fått sin første riksdekkende radiokanal med reklame, men vel så viktig: dette var den første norske radiokanalen som brukte profesjonell musikkformatering og rendyrket et musikkformat (det såkalte "adult contemporary"). Lytterne elsket det de hørte, og P4 etablerte raskt en svært lojal lytterskare som har holdt seg stabilt høy i alle år siden.
I dag består P4-gruppen av åtte radiokanaler (P4, P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country og NRJ), og gruppen har totalt rundt 2,5 millioner ukentlige lyttere. P4 er landets klart største kommersielle radiokanal, og på gruppenivå har de åtte kanalene til sammen en kommersiell markedsandel på 66%.
Mange av de store radionavnene som har vært en viktig del av P4s historie gjennom alle disse årene - som Michael Andreasen, Silje Stang, Bjørn Faarlund og Jan Normann - er fortsatt en viktig del av P4s profil, og sammen med over 100 kollegaer feirer de nå P4s 30 år med radioeventyr!