P5 Hits tar andeler i yngre målgrupper - Er nå tredje størst
P5 Hits har hatt en veldig positiv utvikling i 2021 og er nå Norges tredje største radiokanal for dem under 50 år. Det er kun NRK P1 og P4 som er større.
I et tøft konkurransemarked hvor P5 Hits stadig har tatt markedsandeler er kanalen nå den tredje største i den kommersielt svært attraktiv aldersgruppen under 50 år. P5 Hits har i Q1 2021 7% markedsandel i denne målgruppen, noe som er kanalens høyest målte noensinne.
Populært Frokostshow
P5 Hits har hatt økt lytting gjennom hele døgnet, og det er spesielt Frokostshowet med Andreas Velle og Elisabeth Carew som har tatt andeler. Morgensendingen er en viktig sendeflate for mange radiokanaler, og i denne konkurransen har kanalen fått både flere lyttere og økt lyttertid.
I Frokostshowet fokuseres det alltid på god musikk, god stemning og store mengder lytterkontakt, og programsjef i P5, Espen Thorpe, sier det har vært veldig morsomt å følge utviklingen til Frokostshowet de siste årene.
-Selv om det har tatt tid å «oppdra» lytterne til å bli en så stor og viktig del av sendingen har vi alltid hatt troen på at mye lytterkontakt ville være en suksessfaktor. P5 Hits har bunnsolide programledere gjennom hele døgnet, og vi ser for eksempel at personsammensetningen med kverulanten og bedreviteren Andreas Velle og den rolige, reflekterte Elisabeth Carew viser seg å være en oppskrift som appellerer til mange i målgruppen, sier Thorpe.
Tar markedsandeler
I første kvartal av 2021 oppnådde P5 en markedsandel på 7%, noe som utgjør vel 555.000 lyttere i uken. Det er kanalens høyeste andel noensinne. Tilsvarende tall i fjor var på 5,5%.
P5 Hits er dermed den kommersielle kanalen med flest lyttere etter P4, og kanalen har nå flere lyttere enn både Radio Norge og NRK P3 i antall.