Radio leverer fortsatt svært gode resultater
Helt nye evalueringer av P4-gruppens radiokampanjer - i samarbeid med Penetrace - viser at det er all grunn til å bruke radio i mediemiksen. I de testede kampanjene leverer radio gode resultater både som salgsutløsende og som merkevarebyggende kanal.
Et mye debattert tema har det siste året dreid seg om å finne tilbake til den gode balansen mellom langsiktig profil-/merkevarebyggende og kortsiktig taktisk/salgsutløsende kommunikasjon.
Funn fra anerkjente og omfattende studier på dokumentasjon (Peter Field og Les Binet/Institute of Advertising Practisioners) viser at den perfekte kampanjen for en merkevare bruker 60% av ressursene på emosjonell påvirkning (profil) i brede kanaler samtidig som de resterende 40% av ressursene benyttes til taktiske uttak.
To nylig evaluerte radiokampanjer for fremtredende volum FMCG produkter bekrefter at deres strategi om å å utnytte radio som deknings-, bredde- og salgsutløsende medium virker svært godt. Resultatene viser at radio leverer høy oppmerksomhet og er kosteffektiv i mediemiksen:
FMCG Brand 1 (Budsjettsplitt: TV 50%, Radio 30%, Digitalt (OLV SoMe) 15%, Podcast 5%):
FMCG Brand 2 (Budsjettsplitt: Radio 25%, Digitalt (bannerannonser) 75%:
- Med leveranse på dette nivået har P4-gruppen og radiobransjen forøvrig et meget godt grunnlag for å forsvare radios rolle i mediemiksen, sier analysesjef i P4-gruppen, Aslaug Kalve.
KILDE: Penetrace/Norstat n=500