Sommertid er og blir radiotid
Årets radiosommer har igjen slått rekorder, med både fantastiske lyttertall og tidenes reklameomsetning i juli!
De to siste somrene har gjort at mange nordmenn virkelig har fått øynene opp for at ferie i Norge kan være noe helt spesielt.
At mange har hatt norgesferie gjenspeiles også i lyttertallene på radio, og de to siste årene har det vært målt rekordmange lyttere på riksdekkende radio i juli. I snitt var det 2,8 millioner nordmenn som hørte radio hver dag, og det er en økning på ca. 16% fra juli 2019.
Mange har brukt mye tid på bilferier rundt i landet vårt og det å høre på radio er en stor del av det sosiale og hyggen ved det å kjøre bil. I juli i år har vi en økning på over 30% på gjennomsnittlig tid brukt til å lytte på radio i bil i forhold til en gjennomsnittsmåned.
P4 er den enkeltkanalen blant de kommersielle som har desidert flest lyttere i år som i fjor. P4 hadde i juli 565 000 lyttere om dagen og over 1,3 millioner lyttere i uken. Disse lyttet i snitt over 100 minutter hver dag.
Det som også er veldig gledelig er at P5 Hits er den kanalen med nest flest lyttere i sommer. I gjennomsnitt var det over 600 000 lyttere som hørte på P5 Hits ukentlig og de lyttet i snitt én time (59 minutter) om dagen.
Eventyrlig salg
De gode lyttertallene har gjort at mange annonsører ville være til stede på P4-gruppens kanaler i sommer, noe som ga historisk omsetningsrekord.
P4-gruppen har hatt en fantastisk økning i antall nye kunder på radio. Spesielt gledelig er det å se at en stor andel av de som var nye kunder i 2020 har doblet radioinvesteringen fra i fjor. Det forteller mye om den gode effekten de opplevde å få på sin radioinvestering.
Mens vi venter på neste ferie kan vi bare kose oss med radio til morgenkaffen, i bilen på vei til jobb, når vi er på jobb, eller i en eller annen situasjon der vi ønsker god musikk, god stemning, eller ganske enkelt «en venn i øret».