Standardvilkår for annonsering

Dette er våre standardvilkår for kringkastet annonsering på P4-gruppens radiokanaler.

P4+ selger GRP i målgruppen 10 år +. Kampanjen vil bli fordelt på P4+ etter hver enkelt kanals andel av totallyttingen. 1 GRP tilsvarer 1% av radiokanalens univers, som er hele befolkningen 10 år eller eldre. Dette tilsvarer per 1.1.2025, 4 930 632 personer (SSB). 1 GRP utgjør 49 306 personer.

Budsjettet vil bli fordelt på følgende dayparts: Dag - Alle dager kl. 06:00-18:00. Kveld - Alle dager kl. 18:00-06:00.

Denne avtalen og vilkårene under gjelder kun kjøp av reklame og sponsorater i P4s lineære radiokringkastingssendinger. Dersom Annonsør ønsker å kjøpe av andre produkter fra P4, slik som SmartSpot, skal det inngår ny avtale om dette hvor egne vilkår gjelder.


Etterrapport
P4 skal levere det antall GRP spesifisert i kontrakten for den enkelte kampanje. P4s forpliktelse til å levere det avtalte antall GRP forutsetter at bestilling med periode, budsjett og spotlengde er mottatt og godkjent senest 2 uker før start av den enkelte kampanje. P4 tilbyr leveringsgaranti på kontrakter for kampanjer som går over minimum 4 sammenhengende dager. Dersom avvik i totalleveringen er innenfor +/-3% av kampanjen anses kontrakten som oppfylt. Ved underlevering på mer enn 3% leverer P4 verdien av antall underleverte grp i kampanjeperioden som kompensasjon. Denne kompensasjonen skal skje i form av etterlevering innen 6 måneder etter kampanjens
slutt. Dersom Annonsøren ikke har gjort krav på etterlevering innen utløpet av denne perioden, bortfaller Annonsørens krav på enhver form for kompensasjon.

Leveringsgaranti gis ikke dersom kampanjen er stoppet eller kansellert av Annonsør.

P4 vil senest 2 uker etter at kampanjeperioden er over, levere Annonsøren en etterrapport som viser faktisk spot-avvikling, antall GRP levert og informasjon om eventuell overlevering/underlevering innenfor nasjonalt univers.


Spotmateriell
Leveringsfrist er 3 (tre) arbeidsdager før kampanjestart. Dersom materiellfristen overskrides har P4 ingen plikt til å gjennomføre kampanjen i henhold til bestilling. P4 vil likevel tilstrebe å gjennomføre kampanjen dersom kapasiteten og forholdene ellers tillater dette. Ved stansing av kampanje som følge av manglende spotmateriell påløper ordinært avbestillingsgebyr (se nedenfor). Ved bruk av flere spotvarianter, skal kunden spesifisere rotasjonen skriftlig til P4. Ved manglende spesifisering står P4 fritt til å rotere etter eget skjønn. P4 har rett til å benytte avviklede spotter i sitt salgsarbeid. Alle spotter, og hver enkelt versjon av en spot, må registreres hos ACNielsen og bli tilskrevet en unik kode før de anses som levert.


Reklamens innhold og form
Annonsøren garanterer å inneha alle nødvendige rettigheter knyttet til reklameinnslagene, det vil si at sending av innslagene ikke påfører P4 kostnader eller ansvar av noen form overfor innehavere av immaterielle eller andre rettigheter i innslaget, samt at reklamen er i overensstemmelse med til enhver tid gjeldende lovgivning og normer. Annonsører skal holde P4 skadesløs fra ethvert krav som har sin opprinnelse i Annonsørens brudd på denne garantien.

P4 kan uten begrensning i retten til vederlag, og uten ansvar for P4 unnlate å sende reklame som etter P4s skjønn kan krenke tredjeparters rettigheter, rammes av gjeldende forbud i lov eller forskrift, bryter god markedsføringsskikk, rokker ved P4s troverdighet eller kan være til fare for trafikksikkerheten. P4 forplikter seg til å informere kunden om
reklame som ikke blir godkjent for avvikling.


Redaksjonelt ansvar
P4 har i kraft av sitt redaksjonelle ansvar generell rett til å stanse eller utsette sending av reklameinnslag. P4 kan også avvike avtalt sendeplan når redaksjonelle hensyn tilsier dette. Annonsøren har i så tilfelle rett til å få kringkastet utsatte reklameinnslag på et senere tidspunkt.


Betaling
Fakturering skjer direkte til annonsøren eller annonsørens mediebyrå. Faktura utstedes ved kampanjestart eller i hht byråavtale, med forfall pr. 30 dager. Kampanjer som ikke faktureres via mediebyrå skal forskuddsbetales. Dersom betaling ikke finner sted i tide, kan P4 nekte å sende reklamen uten at det påvirker retten til vederlag. Etter forfall påløper rente i henhold til forsinkelsesrenteloven.


Avbestillinger og endringer
Avbestilling kan fritt gjøres frem til 30 dager før kampanjens oppstart. Ved avbestilling mellom 29 og 14 dager før kampanjens oppstart påløper et avbestillingsgebyr på 50% av netto kampanjesum. Ved avbestilling mindre enn 14 dager før kampanjens oppstart faktureres 100% av netto kampanjesum.

Akseptfrist
Tilbud fra P4 er gyldig i 14 dager fra Annonsør innhenter tilbud. Skriftlig aksept må være mottatt av P4 før frist er utløpt.


Ansvarsbegrensning
P4 er uten ansvar for tap som måtte oppstå som følge av forsinket sending, forstyrrelser eller utfall under sending, feil forsendelse eller andre feil som skyldes forhold utenfor P4s kontroll, herunder forsinkelser eller kanselleringer som skyldes myndighetsbeslutninger eller andre regulatoriske forhold. Foreligger feil fra P4s side, er selskapets ansvar begrenset til en ny sending, eller til refusjon av vederlaget for den sending feilen knytter seg til.


Reklamasjonsfrist
Annonsøren og dennes representant taper retten til å gjøre mislighold gjeldende dersom han ikke gir melding til P4 innen 14 dager etter sendingen.


Lovvalg og verneting
Denne avtalen reguleres av norsk lov. Partene vedtar Oslo tingrett som verneting for eventuelle tvister med utgangspunkt i avtalen.